אמונות מגבילות בעסק – מה זה ואיך נפטרים מזה?

מתי בפעם האחרונה יצא לך לחשוב לעצמך
"אויש… איך אני גרוע.ה ב_____" ? או:

"תמיד זה קורה לי" ?

ובכן, את לא לבד. רבות מאיתנו מנהלות שיח פנימי מהסוג הזה, גם כשאנחנו יודעות שהוא מוריד אותנו. "זה פשוט ככה" יגידו חלק…
המחשבות המורידות האלו נקראות בעולמות האימון אמונות מגבילות.

אמונה מגבילה היא תפיסה או מחשבה שמחבלת לנו בפוטנציאל ההצלחה.
הן קיימות בכל תחומי החיים (זוגיות, משפחה, חברים ועוד).

המאמר הזה יתמקד באמונות מגבילות נפוצות הקשורות בניהול עסק עצמאי.  

אבל קודם כל נבין מה היא אמונה מגבילה? איך נזהה אמונות מגבילות של עצמנו?

נתחיל בהקשבה. הקשבה לעצמנו. למחשבות שלנו ולמילים שאנחנו אומרות.

איך נזהה אמונות מגבילות בעסק שלנו? משפטים שאנחנו חוזרים עליהם, משפטים עם סימן קריאה, משפטים שכוללים את המילים "כל", "תמיד", "אף פעם", "בטוח"

זיהינו איזה משפט שחוזר על עצמו שוב ושוב?

מדובר במשפט "מוריד" או "מכבה"?

כנראה מדובר באמונה מגבילה

אמירה ביקורתית שנאמרת בנחישות ובטחון מלא (כאילו מופיע סימן קריאה בסופה)?
כנראה שמדובר באמונה מגבילה.


שימוש נפוץ במילים כמו "תמיד", "אף פעם" ו-"כל" ?

כנראה שמדובר באמונה מגבילה.

הנה כמה דוגמאות לאמונות מגבילות נפוצות שנתקלתי בהן בעבודה עם לקוחות שלי:

  • אמנית קרמיקה שמאמינה שקרמיקאיות לא מוכרות אונליין.
  • צלמת שהחליטה להתמקד בצילום מוצרים כי "לקוחות של צילומי תדמית לעולם לא יהיו מרוצות".
  • מקדמת בסושייל מדיה שהיתה משוכנעת ש"כולם יודעים את זה" (איך מעצבים ומעלים סטורי למשל).
  • והאמונה הנפוצה ביותר, מכל קשת המקצועות והעיסוקים: "רשתות חברתיות זה לא בשבילי".

מצלצל מוכר? יש מצב שאת מסכימה עם חלק מהמשפטים האלה?

למשל, כיועצת עסקית מצאתי מכנה משותף מאד רחב של בעלי ובעלות עסקים שמתקשים "להתניע" תהליכי צמיחה בעסק.
מנסיון שנצבר בעבודה עם לקוחות שלי גיליתי שהשלבים הרא

אז אחרי שזיהינו את האמונות המגבילות של עצמנו, הגיעה העת לעשות איתן משהו.

להיפרד מהן ולהחליף אותן זו המטרה האולטימטיבית שלנו, אבל חשוב לזכור שלא מדובר במשימה פשוטה או קצרה.

 

את האמונות המגבילות שלנו אימצנו לאורך החיים עם סיבה טובה

ככל הנראה הן נועדו להגן עלינו ולסייע לנו להתמודד עם קשיים

ובנוסף להיותן מנגנוני הגנה, הן גם נטועות עמוק והיטב בתודעה שלנו

בעזרת הוכחות שאספנו לאורך החיים המחזקות אותן.

 

לכן, אל תנסו לעקור אותן בכח מתוך המוח שלכן. הוא לא יאפשר את זה.

הדרך להיפרד מאמונות מגבילות ולהחליף אותן במשהו אחר צריכה להיות עדינה וזהירה.

תוך יצירת סדקים וסימני שאלה באמונה.

למעשה אנחנו מנסות להחליף את סימן הקריאה שהופיע בסוף המשפטים שזיהינו קודם – בסימן שאלה.

 

איך זה עובד בדיוק?

בואו נחזור לדוגמאות ונראה איך ניתן ליצור סדקים בכל אחת ואחת מהן.

"קרמיקאיות לא מוכרות אונליין"

האמונה הזו הקשתה על אותה אמנית לצמוח ולהתפתח, כי היא מנעה ממנה לפתוח חנות אינטרנט למוצרים שלה.

על מנת לסייע לה לסדוק את האמונה הזו שאלתי "האמנם?…"

שלחתי אותה לחפש ברשת קולגה, שלא הכירה קודם לכן,
שמצליחה למכור בהיקפים יפים באונליין.

אחרי שאותרה קרמקיאית כזו, המלצתי ללקוחה שלי לפנות אליה,
לבקש לפגוש אותה על מנת לשמוע עליה ועל העסק שלה. 

הזכרתי ללקוחה שלי שככל הנראה במהלך השיחה עם אותה אומנית מצליחה,
היא תחפש כל הזמן את ההבדלים ביניהן, כדי "להצדיק" את האמונה הקודמת שלה בנושא.
כך המוח שלנו עובד – הוא מזהה נסיון שלנו לשנות דפוסים ואמונות, ומנסה להניא אותנו מכך.

לנו רק נותר להיות עירניות ומודעות לכך. עצם האיתור של הקרמיקאית המצליחה, ובהמשך גם הפגישה והשיחה איתה, יצרו את הסדק הראשון באמונה הנחרצת של הלקוחה שלי.

"לקוחות של צילומי תדמית אף פעם לא יהיו מרוצות"

חשוב לי להבהיר – צילום מוצרים יכולה להיות נישה נפלאה עבור צלמת, אבל הימנעות מצילומי תדמית מהסיבה הזו מלמדת שיש לנו עסק עם אמונה מגבילה.

הפעם הצעתי לחפש סדק מהצד של הלקוחות.
המלצתי לאותה צלמת לחפש בעלת עסק, מכל תחום שהוא, שדווקא מרוצה מאד מצילומי התדמית שעשתה. הלקוחה שלי פרסמה שאלה כזו באחת הקבוצות ברשת וקיבלה מבול של תשובות חיוביות. כבר כאן החל להיווצר סדק באמונה שלה.

בשלב הבא שלחתי אותה לשוחח עם מספר בעלות עסק שהשיבו בחיוב. מטרת השיחה היתה להבין מה בדיוק גרם לה להרגיש מרוצה ושמחה מהצילומים. עם התובנות מהשיחות האלו היא היתה יכולה לקבל החלטה מבוססת יותר ונקיה יותר.

"כולם כבר יודעים את זה"

נשמע מוכר? גם לך יצא לחשוב ככה על הידע המקצועי שלך?
שהוא בעצם נחלת הכלל ואת לא מביאה שום דבר חדש?

אם כן, כנראה שגם את מגבילה את עצמך עם האמונה הזו.

בעלת עסק שחושבת כך מקטינה למעשה את הערך המוסף שלה ושל העסק שלה לעולם.

תסכימי איתי שזוהי נקודת מוצא חלשה לשיווק וניהול עסק?

כשאמרתי לאותה לקוחה שאני, למשל, לא יודעת את כל "זה" שלה – זה לא הספיק כדי לשכנע או לפחות ליצור את הסדק המיוחל.

אז שלחתי אותה לשאול ולראיין את הא.נשים במעגלי החיים שלה – בני משפחה, חברים ומכרים.

מי יודע? מה יודעים? עד כמה יודעים?
ברגע שהיא התחילה לשאול מסביב התחילו ההפתעות ואיתן הסדקים הראשונים.
לא כולם יודעים הכל. ואת זה כבר לא רק אני אומרת. גם היא מסכימה.

 

"לכתוב ולשתף ברשתות החברתיות זה לא בשבילי"

אם רק היה לי שקל על כל פעם ששמעתי את המשפט הזה…

אל האמונה הזו אני ניגשת בדרך כלל בדרכים עקיפות.

כשההתנגדות לשיתוף וביטוי ברשת החברתית היא גדולה, יהיה קשה להתחיל דווקא שם. לא לכולם קל ופשוט "לקפוץ למים" ופשוט לעשות. ולכן, אם שם הקושי, אני פונה, בשלב ראשון, לדרכים חלופיות.

 

דרך חילופית אחת יכולה להיות – מה הן הדרכים והפלטפורמות האחרות לשיווק העסק שלך? (יש המון. הנה כמה דוגמאות: קידום בגוגל, נטוורקינג, חוגי בית ועוד ועוד….).

לאחר שתתרגלי שיווק בערוצים אחרים, יכול להיות שיהיה קל יותר להביא אותך גם לרשתות החברתיות.

דרך עקיפה נוספת לסדוק את האמונה הזו תהיה בחיפוש אחר קשיים אחרים שהיו לך והצלחת להתגבר עליהם.

אותה טקטיקה שאיפשרה לך, למשל, להתגבר על פחד קהל ולהעביר הרצאות וסדנאות, תוכל להיות שימושית גם במקרה של שיווק ברשתות החברתיות.

זכרי שהמטרה, בשלב הראשון, היא יצירת סדק ולא ויתור מלא על האמונה הקיימת.

זקוקה לעזרה בזיהוי והחלפה של האמונות המגבילות של עצמך?

השאירי פרטים ואשמח ליצור איתך קשר

*חלק מהטקסים בבלוג מנוסחים לנשים, אך אני פונה גם לגברים